– Transmedia er ikke markedsføring

– Transmedia er ikke markedsføring

– Mange gjør fortsatt den tabben å se på transmedia som et tillegg til filmen, og derved som et markedføringstiltak. Det gir for lave ambisjoner, for lite fokus og for små budsjetter, sa Nick Fortugno, medgründer hos Playmatics, på årets Power to the Pixel i London.

(Omtale av Power to the Pixel 2014 i London, først publisert i Rushprint den 9. oktober 2014: http://rushprint.no/2014/10/transmedia-er-ikke-markedsforing/)

Etter åtte år har Power to the Pixel har blitt et sentralt møtepunkt for film- og gamingaktører som ønsker å utvikle  transmediale prosjekter. Gjennomgangstonen i år er at filmbransjen må slutte å se på plattformen eller mediekanaler som hovedproduktet og transmediasatsinger som mindre markedsføringstiltak.

– Det er målgruppen som må stå i sentrum, ikke kanalen. Det er fans og følgere som er den nye valutaen, sa Fortugno, som ga flere eksempler på hvordan spillutvikling har vært brukt til å bygge sterke kryssmediale brands. Han  kritiserte filmbransjen for å være vant til å jobbe i åresvis nærmest uten kontakt med sin målgruppe.

Fra høyre: Martin Thorshaug, Rune Sæterstøl, Tanja Schmollner, Armin Houman, Georg Tschurtschenthaler, Arngrim Ytterhus, Catharina Bøhler og Elin Festøy

Raskt og «billig» med spillutvikling

I dagens mediebilde må man istedet ha publikum i sikte kontinuerlig, og målgruppens medie- og teknologivaner må være nøkkelfaktorer som styrer hvilke medieplattformer man velger å satse på, mener han.

– Det er faktisk mye rimeligere og raskere å utvikle et spill først, og så heller satse på en film når man har bygd en brukermasse og starten på et brand, sa Fortugno.

Spillutvikleren var kun en av 18 foredragsholdere, men kom inn på mange av hovedpoengene som ble gjentatt gjennom hele dagen. Tverrfaglige samarbeid, fokus på målgruppe og historiefortelling på tvers av alle kanaler på brukernes premisser var råd som gikk igjen, samt å ikke være redd for å teste og feile – spesielt hvis man gjorde det raskt. Noe av det som fremheves som en av de enkleste måtene å komme i gang på er episodiske spill, hvor første produkt kan produseres relativt raskt og rimelig, og hvor oppfølgere kan komme når konseptet har bevist sin tiltrekningskraft og det også er lettere å finne finansiering.

Gradvis brandbygging

«Where’s my water»-spillet med krokodillen Swampy er et slikt eksempel som etter hvert både ble til tegneserier og kosedyr under nytt eierskap hos Disney. Mikko Pöllä, kreativ leder hos Rovio Entertainment, fortalte en lignende utviklingshistorie for Angry Birds.

Samtidig er det viktig å avklare hva slags suksess man ønsker seg med prosjektene, understreket Jennifer Wilson, konserndirektør i The Project Factory.

– Avkastningen fra et vellykket prosjekt kan være ren økonomisk fortjeneste, men det kan også være indirekte fortjeneste i form av befesting av eksisterende publikum, øket publikum eller konseptbevis for finansiering av påfølgende prosjekter. Og tenk ikke at dette er mindreverdig avkastning – dette kan være langt viktigere for å bygge et sterkt brand-univers enn direkte økonomisk avkastning.

Power to the Pixel er et todagers forum med fokus på foredrag og informasjonsdeling for å sikre bedre medieinnovasjon og transmediaprosjekter. Dag to er forbeholdt The Pixel Market, hvor de 16 prosjektene som har gjennomgått Pixel Lab 2014 pitcher for finansiører fra hele Europa.

Nordisk fokus, men lite norsk

I år er det et spesielt nordisk fokus, med hele 8 nordiske prosjekter og støtte og deltagelse fra alle nordiske filmfond. Kristine Knudson, som jobber både i Norge og i Knudsen & Streuber Medienmanufaktur Ur Gmbh er eneste norske deltager med animasjonsprosjektet Richard the Stork, som inkluderer film, tablet-spill, app, nettsted, barnebok, social media, merchandise og soundtrack.

– Det kan jo være tilfeldig, men jeg har også inntrykk av at det ikke er så veldig mange prosjekter i Norge. Vi har kanskje vært litt trege, sier Arngrim Ytterhus, daglig leder i Østnorsk Filmsenter, som har valgt å invitere seks utvalgte prosjekter fra regionen til en parallell transmedia workshop ledet av Georg Tschurtschenthaler og Tanja Schmoller fra Gebrüder Beez Filmproduktion i Berlin.

– Det koster jo mer enn å dra eksperter til Lillehammer, men dette er en veldig intens og effektiv form for læring. Prosjektene presenteres første dag og så får deltakerne to dager hvor de kastes ut i en ny verden med ideer og eksperter. Forhåpentligvis er disse prosjektene snudd på hodet mange ganger i løpet av denne opplevelsen, før de presenteres igjen siste dag, sier Ytterhus, som synes utviklingen man ser på Power to the Pixel er imponerende.

– Det er på mange måter først nå vi skjønner hvor radikal denne utviklingen er i forhold til det vi driver med, som er å formidle historier, gode tanker eller oppnå mål man har. Nå er det så mange medier man kan bruke at man må starte på en annen måte – tenke på hva man vil formidle og hvem man vil formidle til – og så kaste alle mulighetene på bordet. Da ser man kanskje at det ikke er en film man skal lage lenger, og for filmfolk er det en litt skremmende tanke. Dette kan snu opp ned på mange av våre forestillinger om film- og tv-produksjon, både innen finansiering og organisering, sier Ytterhus.

Prosjektleder Georg Tschurtscenthaler i Gebrüder Beez opplever at det for tiden er Frankrike og Canada som er de største drivkreftene innenfor transmedia, med Sør-Europa, Tyskland og Storbritannia som mer passive land.

– Det ser ut som om den Nordiske regionen begynner å få samlet kreftene sine. Skandinavia er jo sterke på dokumentar, og spørsmålet er jo når dette vil bli overført til transmedia. Vi ser at danskene er sterke og at det skjer en del i Norge. Men det er et nytt marked som det må satses på, sier Tschurtscenthaler, som opplever at årets Power to the Pixel alt viser et mer modent marked.

– Tidligere år har det vært mer fokus på teknologien og alt som var mulig. Prosjektene som ble presenter var svært store. Nå ser vi at fortellingen kommer i fokus og at prosjektene er mer konkrete, kanskje over et par plattformer. Utviklingen går også raskere. Dette er en god trend, sier Tschurtscenthaler.

Noen interessante transmediaprosjekter som ble presentert: