© 2014 Teknopilot

Klar for transmedia?

Ditt publikum er der ute. Gjør du noe for å ta kontakt i nye kanaler?

Jippi – den digitale utviklingen har ført til at størstedelen av verdens befolkning kan nås på Internett og at alle mulige bransjer møtes på en digital plattform som kan brukes til det meste. Dette skaper store muligheter!

Men få i filmbransjen jubler. Baksiden av medaljen er at gamle forretningsmodeller forvitrer og at alle mulige aktører kjemper om publikums oppmerksom på samme plattform. Oppmerksomhet har blitt det nye knapphetsgodet i økonomien.

Så langt ser vi i Norge nervøse kinosjefer som nekter «Jakten på Berlusconi» å tilby gratisvisninger som eksperimentell forhåndsvisning på TV2 Sumo, og hvordan filmer som «Blind» forsvinner fra markedet midt i bransjestyrte tidsvinduer som derved gjør Pirate Bay til eneste mulighet for skuelystne som ikke tar så tungt på piratkopiering. Og alt dette mens musikkbransjen alt har bevist at folk flest gjerne betaler hvis de kan få et lovlig digitalt alternativ.

Det vil ta år før filmmarkedet har funnet sine nye forretningsmodeller, men det er en del ting vi vet alt nå.

Publikum for din film kan nås digitalt, og folk flest vil gjerne bygge direkte relasjoner til aktører som har noe meningsfylt å by på. Og filmskapere er sexy.

Samtidig er det å bygge en direkte relasjon med publikum det samme som å bygge en ressurs for fremtiden. Dette nettverket kan la deg teste og styrke dine prosjektidéer, hjelpe til med finansieringen av dine filmer og også kjøpe billetter, markedsføre og distribuere din endelige film.

Ved bruk av nye digitale mediemuligheter kan du også bygge en transmedia-plattform som tilbyr innholdet i best mulig format for de ulike målgruppene og styrker det sentrale brandet eller budskapet til ditt prosjekt.

Dette er ikke hokus pokus, men det krever noe ny kompetanse og vilje til læring og eksperimentering. Det viktigste stedet å starte er med en god forståelse av mål og målgrupper, for så å lage en innholds- og kanalstrategi som tar hensyn til målgruppenes medievaner. Resultatet blir ganske sikkert at man ser nytten av å lære seg nye digitale knep for å oppnå det man vil.

Denne læringsprosessen er det ingen grunn til å vente med, selv om man skulle ønske å holde på de klassiske forretningsmodellene så lenge som mulig. For de nye mulighetene er her alt i dag.