© 2013 Teknopilot

Elin Festøy / Media articles / Norwegian

Transaksjonskostnadene som forsvant

- 23. september 2013

Jeg deltar på Arne Krokans MOOC-kurs på NTNU, og har blitt utfordret til å fortelle om transaksjonskostnader på egen blogg:

Selve ordet høres fryktelig ut – som noe en siviløkonom slenger fra seg sammen med en håndbevegelse for å stoppe alle oppfølgingsspørsmål. Men heldigvis er tematikken langt mer relevant. Det handler rett og slett om definisjonen av den enorme fordelen vi har fått gjennom å være knyttet sammen via nett.

For la oss tenke tilbake til «gamle dager» i den klassiske vareøkonomien, før nett hadde gjort sitt inntog. Da var vi hovedsaklig knyttet sammen gjennom telefoner og brev, samtidig som vi fikk vår input gjennom TV, radio, aviser eller bøker. Sistnevnte media ga ingen mulighet for respons – unntatt innringing eller postkort med musikkhilsner og tips til «20 spørsmål». Og vi med en «viss alder» husker reiseradioens etterlysninger etter «familie på fem på ferie på Vestlandet i rød Fort Escort kjennetegn xxxxxxx. Ring hjem, mor er på sykehuset».

Vi visste jo ikke hvor tungvint dette var. Men nå er det helt utenkelig å ikke få tak i folk raskt og billig – enten via sosiale medier eller med mobil. Personlig har mine transaksjonskostnader gått drastisk ned – bare på noe så enkelt som å bli hentet når det trengs. Jeg kan ringe med mobilen, sende SMS eller chatte på Facebook og fortelle hvor jeg er, og slippe å stå og vente på et avtalt hjørne i snøslaps til avtalt tidspunkt (og fryse vettet av meg fordi den som skulle hente fikk bilproblemer og ikke fikk sagt fra om forsinkelsen).

Et annet eksempel er noe jeg trolig ikke hadde klart eller orket hvis det ikke var for de lave kostnadene ved å opprettholde relasjoner og dialog på nett. Jeg organiserer for tiden alumnikvelder for medstudenter fra BI, og kan få tak i og oppdatere alle sammen gjennom vår egen gruppe på Facebook. Tidligere hadde jeg måttet ringe alle eller sende ut brev med utkast til fagprogram. Jeg hadde heller ikke kunnet utnytte gruppa til å få feedback og forslag til innhold, noe som også øker kvaliteten på arrangementet. Med felles avstemning kan vi også finne det tidspunktet som passer flest.

Siste eksempel gjelder jobben min. Jeg har nå mulighet til å jobbe som selvstendig rådgiver uten problemer. Ved behov kan jeg lett lage større arbeidsgrupper med personer fra mitt nettverk, slik at kunden kan få den kapasiteten han eller hun trenger – selv om jeg i utgangspunktet er et one-woman-show. Samtidig har jeg all infrastruktur jeg trenger (regnskap, lagring etc.) som tjenester i «skyen», slik at jeg utenom kundemøtene kan jobbe hvor som helst. Jeg har hatt Kjøbenhavn-kontor, Hamarøy-kontor, Gran Canaria-kontor, New York-kontor og hyttekontor uten at kundene har merket forskjell.

Til sistnevnte eksempler må jeg vel nesten tilføye at innsparte transaksjonskostnader kanskje ikke har klart å dekke opp for andre «uforutsette» shopping-kostnader, men at den viktige hovedsummen kalt livskvalitet er øket er det ingen tvil om.

Så jeg er rett og slett veldig glad i ordet transaksjonskostnader, selv om det høres litt voldsomt ut i starten.