© 2013 Teknopilot

Elin Festøy / Media articles

Velkommen

- 9. juli 2013

I den evige historien om høna og egget – og hvem som kom først, så er det faktisk et entydig svar.

Tror man på Darwins evolusjonsteori, noe man vel nesten må se på som en forutsetning for at høne/egg-sitasjonen skal kunne sees på som et dillemma i utgangspunktet, så er det også åpenbart at det første egget med den initielle mutasjonen til høne kom først, født av et hønelignende vesen vi i god vitenskapstradisjon kan definere som ikke-høne, nettopp basert på denne ene, manglende mutasjonen 🙂

Hvorfor starter jeg min første blogg med å knuse vitser (enn si egg?). Årsaken er at det å starte opp med et første innlegg om motivasjonen min bak denne bloggen samtidig startet en tankeprosess hos meg om hvorfor jeg starter nå, og ikke for 3, 5, 10 eller enn si 15 år siden.

Svaret må vel være at det av en eller annen grunn var en siste, nylig utvikling innen digitale, sosiale medier – eller en helt personlig modning – som ga den siste «mutasjonen» som skapte bloggbehovet. For det jeg har tenkt å skrive om i denne bloggen er ting jeg har vært opptatt av i en årrekke. Et første oppstartspunkt ligger kanskje i 1987, da jeg bestemte meg for å studere Informatikk fordi det var noe magisk ved den oppblomstrende datamaskin-alderen som fascinerte meg, i 1995, da jeg bestemte meg for å koble min kjærlighet til science fiction og min (minimale) programmeringskunnskap ved å skrive en hovedoppgave om programmeringsspråk brukt i litteratur, eller i 1996, da det virkelig tok av med min første faste jobb, som attpå til var på Internett – både som «nettjeger» i Origo Index og nettjournalist i Origo Spinn Nettnytt («om Internett, på Internett, for Internett… akk tyveårene!).

Det er hele tiden interesse for effektiv kommunikasjon og hvordan vi alle kan samhandle og jobbe smartere som har motivert meg. De siste årene har jeg jobbet som strategisk kommunikasjonsrådgiver, og spesielt mot kunnskapsbedrifter som nettopp har dette behovet for å få kommunisert forståelse for nye måter å tenke og jobbe på.

Og nå er vi inne i et nytt utviklingstrinn for det digitale, som atter en gang setter fart på et helt nytt modningstrinn for digital samhandling og derved skaper enda nytt potensiale for verdiskapning. Web 2.0 modnet til sosiale medieplattformer, som vi bare er i starten på å forstå konsekvensene av. I praksis kan vi si at nettverksmulighetene vi alt har sett i forretningsplaner fra Amazon, Ebay, Finn, Spotify – you name it – nå også blir tydeligere på det personlige plan. Sosiale nettverkstjenster som Facebook, LinkedIn og Twitter gjør det mulig for oss å ta ut våre egne sosiale nettverkseffekter i form av økt sosial kapital. Med det mener jeg den verdien vi kan bygge ved å skape store sosiale nettverk av interessante mennesker vi kan lære av og knytte bånd til.

Denne siste «mutasjonen», eller modningen, har også fått meg til å starte på en ny, mer digital livsstil. Jeg har bestemt meg for å bli evig student – å systematisk fore min interesse for dette feltet med de kunnskapsressursene som nå er tilgjengelige via MOOC-kurs, flinke nettkuratorer og som et utappet potensial i de faglige nettverkene jeg ønsker å bygge. Jeg jobber med å legge om mine arbeids- og tenkeprosesser til skybaserte løsninger og mer nettverksbaserte, mindre lineare verktøy. Til sist ønsker jeg å beherske sosiale medier og sosiale nettverkstjenester for både innsamling og spredning av kunnskap jeg bryr meg om.

Samtidig vil jeg se hvordan denne kunnskapen kan brukes til å skape bedre kommunikasjon og dialog for norske kunnskapsbedrifter og andre som ønsker å nå ut med sine tanker og tjenester til små og store målgrupper.

Dette er «store tanker» som for tiden utløser enormt mye motivasjon og moro – jeg kaster meg på alskens tjenester og kurs som får tankene til å løpe i alt for mange retninger på en gang.

Så jeg er p.t. ikke i stand til å si nøyaktig hva denne bloggen vil handle om – bortsett fra at den vil utvikle seg i takt med mine egne interesser – basert på det området jeg har beskrevet ovenfor i teksten. Så det vil bli mye om digitale medier, noe om science-fiction, en god del om nettverkstankegang, faktisk en del om hjerneforskning (spesielt venstre vs. høyre hjernehalvdel!) og naturligvis en god del om digitale kommunikasjonsgrep relevante for kunnskapsbedrifter.

Jeg håper dette kan være av interesse for likesinnede og skeptikere, og håper å bli kjent med mange av dere. Så legg gjerne igjen kommentarer eller kontakt meg her eller via andre kanaler slik at tankene mine også kan føre til diskusjoner og nye idéer vi alle kan ha glede av!

Elin Festøy